Skip to main content

Union, Strike & its consequences




 
Many government employees are curious to know whether government employees can resort to strike?
Let us discuss the entire matter.


সংগঠন


প্রতিটি সরকারি কর্মচারীর সংগঠন করার পূর্ণ অধিকার আছে | প্রতিটি কর্মচারীর শ্রমিক সংগঠন এমনকি ধর্মঘট করার অধিকারও আছে যদিও তা শর্ত সাপেক্ষ৷


Rights.-The following shall be the rights of Government employee

(1) every Government employee shall have the right to form Associations/ Unions/Federative bodies of the employees;


(2) every Government employee shall have full trade union rights including the right to strike. The right to strike shall, however, be subject to compliance with the provisions laid down in Appendix;






ধর্মঘট

Procedure to be followed before going on strike--

ধর্মঘটের পদ্ধতি প্রতিটি কর্মচারীকে ধর্মঘটে যাওয়ার আগে আপোস-মীমাংসার কয়েকটি পদ্ধতির মাধ্যমে যেতে হবে ৷

1. No employee shall go on strike without

(i) completing the process of conciliation or negotiation in the manner laid down hereunder.


কর্মচারী সংগঠন কে অন্তত 14 দিন আগে নোটিশ দিতে হবে ৷ তার আগে কোনোভাবেই ধর্মঘটে যেতে পারবে না ৷কয়েকটি ক্ষেত্রে এই নোটিশ এর সময়সীমা 30 দিনের৷


(i) giving notice of at least 14 days to the appropriate authority and the strike shall not commence before expiry of the period of notice. For public utility services (as detailed below) the period of notice shall be thirty days; and


The following services shall be included in the category of public utility services: (1) All services directly connected with the running of hospitals. (2) Fire Brigade operational services. (3) Drinking Water Supply- operational services. (4) Milk Supply operational services. (5) Ration Shops of the Food and Supplies Department.


চাকরি ও কাজের শর্ত, কর্মচারীদের কল্যাণ দক্ষতা বৃদ্ধি ও কাজের মান বৃদ্ধি এই বিষয়গুলোর উপর কর্মচারীরা ধর্মঘট করতে পারে ৷


(ii) matters over which Government employees can go on strike should relate to conditions of service and work, welfare of the employees and improvement of efficiency and standard of work.


আপোষ মিমাংসার পদ্ধতিতে সমাধানের জন্য সরকার পক্ষে আপস-মীমাংসার জন্য একটি সংস্থা বা Body গঠিত হবে ৷এ সংস্থার শীর্ষ থাকবে একজন সিনিয়র অফিসার যিনি সেক্রেটারি পদমর্যাদার হবেন এই সমস্ত আর বাকি চারজন সদস্য জয়েন সেক্রেটারি পদমর্যাদার নিচে থাকবে না এ সংস্থার কার্যকলাপ মুখ্যসচিব সেক্রেটারি দ্বারা নিয়ন্ত্রিত হবে ৷


2. The following shall be the process of negotiation or conciliation:


(a) There shall be a State Negotiating Body under the State Government. The body shall be headed by a Senior Officer of the Government of the rank of Secretary of a department and shall consist of four other mem- bers not below the rank of Joint Secretary of a Department. The body shall function under the direct control and supervision of the Chief Secretary.


এই সংস্থা একটি স্বাধীন প্রতিষ্ঠান এবং এই সংস্থাকে কর্মচারী সংগঠনের সঙ্গে আপোষ মিমাংসার বিষয়গুলি যেমন কর্মচারীদের অভাব অভিযোগ বা অন্য কোন বিভাগীয় সমস্যা কথা শুনবে ৷


(b) The Body shall have a separate establishment of its own and shall be entrusted with the task of holding negotiation with Associations/Unions/ Federative Bodies on the grievances of the employees both of general nature or of departmental or sectional character. 


কর্মচারী সংগঠন এর অভাব অভিযোগ সরকারপক্ষের সংস্থা লিখিতভাবে গ্রহণ করবে তাদের অভাব-অভিযোগের কথা শুনবে ও 30 দিনের মধ্যে নিজেদের বক্তব্য জানাবে ৷


(c )The Unions/Associations/Federative Bodies after exhaustion of negotiation with the appropriate departmental or Ministerial level shall place their points of grievances to this Negotiating Body in writing on receipt of which the Negotiating Body shall call the aggrieved party and may ale call the authorities concerned for negotiation and settlement of the greivances. The Negotiating Body shall not take more than 30 days excent with mutual agreement of the body and the aggrieved party to complete the negotiation. It shall be the responsibility of the Negotiating Body to make its recommendation to the appropriate authority and settle the grievances within the period of 30 days.


আপোষ মিমাংসার ব্যর্থ হলে কর্মচারী সংগঠন তাদের অভাব-অভিযোগের বিষয় নিয়ে ধর্মঘট করার নোটিশ জারি করতে পারে



3. If the negotiation falls and no settlement of the grievances is reached within the stipulated period noted above, the Federative Bodies/Unions/Associations may serve a strike notice to the appropriate authorities under intimation to this body mentioning the points of grievances.


ধর্মঘটে নোটিশ গ্রহণের ফলে রাজ্য সরকারের পক্ষে সংস্থা আপোষ মিমাংসার জন্য আরও কিছু পদক্ষেপ গ্রহণ করতে পারে কিন্তু এগুলোও ব্যর্থ হলে কর্মচারী সংগঠন ধর্মঘটের যেতে পারে ৷


 4. On receipt of the strike notice the Negotiating Body may take further initiative to resolve the dispute and make all efforts to that effect by arranging discussion between the aggrieved party and the authorities concerned. In case of failure of such discussion the aggrieved party shall have the right to give effect to the strike notice.


উপরের সব পদক্ষেপ গুলি নেওয়ার পর ধর্মঘট যদি চলতে থাকে সে ক্ষেত্রে উপযুক্ত সমস্ত কর্মচারীদের দাবি-দাওয়া অভাব-অভিযোগ বোর্ড অফ আরবিট্রেটর কাছে পাঠাতে পারে এই বোর্ড অফ আরবিট্রেটর দু পক্ষের মতামত নিয়ে গঠিত হতে পারে অথবা সরকার দ্বারা নির্ধারিত হতে পারে যার মধ্যে অনধিক তিন জন সদস্য থাকবে ও বেশি ভাগ সদস্যই সরকারি কর্মচারী থাকবে না


5. When a strike, which commences after the procedure laid down hereinbefore has been complied with continues for more than a reasonable period, the appropriate authority may refer the disputes/grievances to a Board of Arbitrators, the composition of which may be by agreement between the parties. lf however, there is no agreement between the/ amongst the parties regarding the composition of the Board of Arbitrators, such a Board of Arbitrators shall be nominated by the Government which shall consist of not more than three members, majority of whom shall be other than Government employees.


বোর্ড অফ আরবিট্রেটর দু পক্ষের মতামত শোনার পর এক মাসের মধ্যে রায়দান করবে ৷


 6. The Board of Arbitrators shall hear all the parties to the dispute and give its award within a period of one month.


কর্মচারীদের দাবি-দাওয়া থেকে যদি ধর্মঘটের সূত্রপাত হয় ওইটি উপযুক্ত সংস্থা কর্তৃক বোর্ড অপারেটরের কাছে পাঠানো হয় তাহলে সরকার আদেশনামা জারি করে ধর্মঘট বন্ধ করতে পারে


 7. After the grievance/disputes leading to the commencement of a strike are referred by the appropriate authority to a Board of Arbitrators, the Government by an order may prohibit continuance of the strike.




শাস্তিমুলক পদক্ষেপ


যদি কোন কর্মচারী নিজের বা অন্য সরকারি কর্মচারীদের সার্ভিস সংক্রান্ত বিষয়ে ধর্মঘট করে থাকেন সেক্ষেত্রে তার বিরুদ্ধে শাস্তিমূলক ব্যবস্থা গ্রহণ করতে পারে ৷ সেই সময় কালকে অনুমতি ছাড়া ছুটি হিসেবে বিবেচনা করা হতে পারে ৷ সেই সময়ের জন্য কোন নির্ধারিত বেতন কাটা হতে পারে ৷




Resorting to strike.

3C. Notwithstanding anything contained elsewhere in these rules or in other rules for the time being in force


(a) lf any Government employee resorts to or in any way abets any form of strike for any period in connection with any matter pertaining to his service or the service of any other Government employee, he shall, in addition to being liable to such disciplinary action as may be taken against him in that connection, be deemed to be absent without leave during such period and shall not be entitled to draw any pay or allowance for that period.


ধর্মঘট চলাকালীন সময় কালকে কর্তৃপক্ষ এক্সট্রা অরডিনারি ছুটি বা অনুমতি ছাড়া ছুটি হিসেবে বিবেচনা করতে পারে তা চাকরি জীবনের ছেদ পড়তে পারে ও পূর্ববর্তী চাকরি জীবন বাজেয়াপ্ত হতে পারে ৷

(b) The authority empowered to grant leave may either commute retrospectively such period of absence without leave into extra-ordinary leave or may treat such period of absence without leave as amounting to a break in service entailing forfeiture of his previous service, and may pass or orders accordingly.

WBCS ( Executive & Judicial) can not resort to strike.


©️সরকারী বন্ধু




©️ Sarkari Bandhu

#sarkaribandhu

Disclaimer: These are not rules rather simplified version of rules.

সূত্র : WBSR part1 rule 3C, WBS ( Duties, Rights and Obligation of the Government Employees) Rules,1980


💥Get all the posts








Comments

Popular posts from this blog

Leave rules

 Leave Rules সাধারন নিয়মাবলী Leave rules ➡️ যে সমস্ত সরকারী কর্মচারী চাকরী থেকে dismiss বা remove করা হয়েছে , কিন্তু appeal বা revision এ পুনঃবহাল হয়েছেন তারা আগেকার চাকরীর ছুটি পাওয়ার যোগ্য। ➡️ কোনো সরকারী কর্মচারী যদি অন্য দপ্তরে আবেদন করেন (অন্য অফিস বা Department) সেই আবেদন যদি Through Proper Channel করা হয়ে থাকে তবে সেক্ষেত্রে তার পূর্ববর্তী service এর leave Count করা হবে। ➡️ ছুটি কর্মচারীর অধিকারের মধ্যে পাড়ে না। ➡️ ছুটি চলাকালীন কোনো কর্মচারীকে ছুটি থেকে Recall ও করা যেতে পারে ৷ ➡️ যে সব কর্মচারী medical Certiticate এ ছুটিতে আছেন তাকে join করার আগে Fitness Certificate দাখিল করতে হবে। ➡️ কোনো সরকারী কর্মচারী একটানা ৫ বছরের অধিক ছুটিতে থাকতে পারবে না ৷ ( R.34) ➡️ ইচ্ছাকৃত অনুপস্থিতির জন্য কর্মচারীর বিরুদ্ধে disciplinary action নেওয়া হতে পারে ৷ ➡️ বিশেষ কারণে কোনো ছুটিতে থাকা  কর্মচারীর ১৪ দিন পর্যন্ত retrospectively বর্ধিত করা হতে পারে। *A Government employee who is dismissed or removed form the public service, but is reinstated on appeal or revision is entitled ot count...

Group Insurance & Saving Scheme

  GROUP INSURANCE -cum- SAVINGS SCHEME GIS Insurance ও GIS Savings হল Salary বা বেতনের Deduction Component. অন্য দুটি হল GPF ও p. Tax. এটা সমস্ত কর্মচারীদের ক্ষেত্রে বাধ্যতামূলক ৷ অস্থায়ী কর্মচারী, দৈনিক মজুরী, চুক্তিভিত্তিক ইত্যাদি কর্মচারীদের ক্ষেত্রে প্রযোজ্য হবে না। রোপা ২০০৯ অনুযায়ী গ্রুপ - এ কর্মীদের কাটা হয় ৮০ টাকা৷ সেক্ষেত্রে তিনি ৮০,০০০ টাকার বীমার সুবিধা পেতেন। অনুরূপভাবে গ্রুপ - বি কর্মীদের কাটা হয় ৪০ টাকা ও তিনি  ৪০,০০০ টাকার বীমার সুরক্ষা পাবেন। ৮০ টাকা ( গ্রুপ এ ) = ২৪ টাকা ( Insurance Fund ) + ৫৬ টাকা (saving Fund )  ৪০ টাকা ( গ্রুপ বি ) = ১২ টাকা ( Insurance Fund ) + ২৮ টাকা (saving Fund )  ২০ টাকা ( গ্রুপ সি ) = ৬ টাকা ( Insurance Fund ) + ১৪ টাকা (saving Fund )  ১০ টাকা ( গ্রুপ ডি ) = ৩ টাকা ( Insurance Fund ) + ৭ টাকা (saving Fund )  কর্মচারীরা এক বা  একাধিক ব্যক্তিকে নমিনি করতে পারেন ৷ চাকুরীরত অবস্থায় কোনো কর্মচারীর মৃত্যু হলে তার আইনসঙ্গত উত্তরসূরীরা GIS ও GISS টাকা পাবেন ৷ ( নমিনি না থাকল) Sanctioning Authority হল HoF | রোপা ২০...

Seniority rules

Seniority Rules   Government of West Bengal  Finance Department Audit Branch No. 1882-F.    Calcutta, the 11th March, 1981. N O T I F I C A T I O N In exercise of the powers conferred by the proviso to Article 309 of the Constitution of India, the Governor is pleased to make the following rules :-- Rules 1. Short title and commencement —(1) These rules may be called the West Bengal Services (Determination of Seniority) Rules, 1981. (2)    They shall come into force on the 11th March, 1981. 2. Application—These rules shall apply to all Government servant except— (1) members of the All India Services ; (2)members of the West Bengal Higher Judicial Service ; (3)members of the West Bengal Civil Service (Judicial) ; (4) members of the West Bengal Civil Service ; (5) members of the West Bengal Police Service ;  3. Definitions —In these rules, unless the context otherwise requires— (i) “appointing authority” in relation to a post means the authority competen...

Cashier and cashbook

Cashier & Cashbook  Maintenance of Cash Book  1. All monetary transactions should be entered in the cash book as soon as they occur   2. Cheque/ Draft should be considered as cash. The same should be entered in the cash book immediately after receipt of the same. Date of encashment of said cheque/ draft should be noted in the cash book. 3. Cash book should be closed and balanced each day. In no case any officer should continue transaction of his office without closing, balancing the cash book after the day's transaction. DDO should write himself the amount of closing balance in figure and word in the cash book in each day.  4. DDO should verify all entries in the cash book with original documents viz. receipt book counterfoil, bill register, cheque register, vouchers, payment receipts etc. and also totaling of cash book. DDO will initial against each entry of cash book on being satisfied about its correctness. 5. Balance of cash book should be analyzed daily...

Declaration of Assets

  🏠🚲💵💼 Declaration of Asset Declaration of Asset একটি গুরুত্বপূর্ণ বিষয় | সরকারীরা কর্মচারীরা এই বিষয় টি সম্পর্কে ভালোভাবেই পরিচিত । আমি চেষ্টা করলাম যাতে বিষয়টি  যত সহজভাবে বোঝানো সম্ভব হয়। আপনাদের ভালো লগালে পরিশ্রম সার্থক মনে করব। কোনো ভুল ত্রুটি থাকলে তা সংশোধন করার অনুরোধ জানায়। (সম্পত্তির ঘোষনা) 🔆Declaration of Asset প্রতিটি সরকারী কর্মীদের কর্মচারীদের জমা দিতে হবে, চলতি বছরে ১লা জানুয়ারীর হিসাব অনুযায়ী | 🔆গ্রুপ-ডি কর্মীদের Declaration of Asset জমা দেওয়ার প্রয়োজন নেই। 🔆যারা নতুন চাকরীতে জয়েন করেছেন তাদের জয়েনিং এর তিন মাসের মধ্যে Declaration of Asset জমা করতে হবে। এক্ষেত্রে তাদের চাকরীতে জয়েন করার পূর্ববর্তী বছরের ১লা জানুয়ারী যে পরিমান সম্পত্তি ছিল সেই হিসাব জমা দিতে হবে। 🔆Declaration of Asset এ নিজের সম্পত্তি ব্যতিত তার স্বামী/ স্ত্রী , সন্তান বা তার উপর নির্ভরশীল ব্যক্তির সম্পত্তির হিসাবও দেখাতে হবে|( সংশ্লিষ্ট কর্মচারীর নামে না থাকলেও) | 🔆শেয়ার, স্টক ও অনান্য সিকিউরিটি, গহনা, মোটরগাড়ী এবং স্থাবর সম্পতির যে মূল্য দিয়ে কিনেছিলেন তার উল্লেখ করতে...

Foreign Tour

FOREIGN TOUR   Government of West Bengal  Personnel & Administrative Reforms Department  Training Cell  Writers' Buildings  Kolkata-700 001 MEMORANDUM No. 42-PAR(Trg)/HR/0/3T-11/2011 Dated, Kolkata, the 2nd February, 2011. Subject: Procedure to be followed in connection with private foreign visits of employees of State Government, Semi or Quasi-Government organization including employees of Statutory bodies, Undertakings, Corporations, Companies, Cooperatives and institutions etc. The procedure for permitting Government servants to visit foreign countries in private capacity has been liberalized by Government of India and now the leaves sanctioning authority grants the permission to the official concerned for private visits abroad. In view of sharp increase in number of Government servants visiting foreign countries in private capacity, a need has been felt to liberalize the existing instructions of State Government in this regard. Accordingly, in partial mo...

General Provident Fund Rules

 General Provident Fund Rules GENERAL PROVIDENT FUND General Provident Fund of the employees of the Government of West Bengal is maintained as per Provisions laid down in "The General Provident Fund (West Bengal Services) Rules". Different provisions of the said Rules are stated below: 1.Opening of the GPF A/c Each regular Govt. employee has to subscribe to the GPF compulsorily after completion of one year of service. For opening of GPF A/c. each Government employee has to apply in prescribed form. In case of Group-D employees the account is opened by head of Office immediately after completion of one year service of such employees. For Group-A, B and C employees such account is opened by Accountant General, West Bengal and the application for opening of such account has to be sent to Accountant General, West Bengal. 2.Maintenance of GPF Account: The account is maintained by Accountant General, West Bengal for Group-A, B and C employees. For Group-D employees such account is ...