Skip to main content

Can a person having pending criminal case join govt service





কোনো চাকুরী প্রার্থীর বিরুদ্ধে ক্রিমিনাল কেস থাকলে কী তিনি সরকারী চাকরীতে যোগ দিতে পারেন?

Can a person having pending criminal case join government service?

এই প্রশ্নের উওরে আসতে গেলে প্রথমে সর্বোচ্চ আদালতে একটি কেসের রায় পর্যালোচনা করতে হবে।  এই বিষয়ে সর্বোচ্চ আদালতের একটি গুরুত্বপূর্ণ রায় আছে পশ্চিমবঙ্গ সরকার বনাম নজরুল ইসলাম কেসের ৷ প্রার্থী নজরুল ইসলাম পুলিশে কনস্টেবল পদে নির্বাচিত হন ৷ কিন্তু পরবর্তী কালে পুলিশ ভেরিফিকেশনের সময় দেখা যায় প্রার্থীর বিরুদ্ধে আদালতে বিচারাধীন ক্রিমিনাল কেস আছে ৷ এই ক্ষেত্রে সংশ্লিষ্ট সংস্থা প্রাথীকে নিয়োগপত্র দিতে অস্বীকার করে। প্রার্থী প্রথমে অ্যাডমিনিস্ট্রেটিভ ট্রাইবুনালে আবেদন করলে প্রার্থীর আবেদন খারিজ হয়ে যায় ৷ এরপর তিনি হাইকোর্টে আবেদন করেন ৷ হাইকোর্ট সংশ্লিষ্ট সংস্থাকে নিয়োগপত্র দেওয়ার কথা বলে যদিও তা শর্তসাপেক্ষ৷ পশ্চিমবঙ্গ সরকার এই রায়ের বিরুদ্ধ সুপ্রীম কোর্টে আবেদন করে ও সর্বোচ্চ আদালত হাইকোর্টের রায় খারিজ করে দেয়।

 সুতরাং সুপ্রীম কোর্টের এই রায় পর্যালোচনা করলে দেখা যায় কোন চাকুরী প্রাথীর বিরুদ্ধে ক্রিমিনাল কেস Pending থাকলে তিনি সরকারী চাকরীর জন্য বিবেচিত হবেন না।



 Supreme Court of India

State of West Bengal & Ors vs Nazrul Islam on 13 October, 2011

Author : A K Patnaik

Bench : R.V. Raveendran, A.K. Patnaik



IN THE SUPREME COURT OF INDIA

CIVIL APPELLATE JURISDICTION

CIVIL APPEAL NO 8638 OF 2011

(Arising out of S.L.P (C) No. 5449 OF 2011)


The State of West Bengal and others.................Appellants

Versus

Sk. Nazrul Islam..................................................Respondent


ORDER

A.K. PATNAIK, J.

Leave granted.

2. This is an appeal against the order dated 14.09.2010 of the Division Bench of the Calcutta High Court in W.P.S.T. No. 1911 of 2008.

3. The facts very briefly are that on 26.07.2007 the Police Directorate of West Bengal notified recruitment of Constables in West Bengal Police from Howrah District. The name of the respondent was sponsored by the Employment Exchange, Uluberia, Howrah, for recruitment as Constable and on 17.09.2007 the provisional select list was notified in which the respondent's  name found place at serial no. 76. The respondent appeared before the Medical Board and was found medically fit. On 28.09.2007, the respondent was supplied a Verification Roll for verification of his antecendents and the respondent filled the Verification Roll and submitted the same to the Reserve Officer, Howrah, on 29.09.2007. The Verification Roll of the respondent was sent to the District Intelligence Branch, Howrah, on 08.10.2007. In the course of enquiry, it came to light that he was involved in a criminal case involving offences under Sections 148/323/380/448/427/506, IPC, in Bagnan P.S. Case No. 97 of 2007 and after investigation the charge-sheet had already been filed in the Court of the Additional Chief Judicial Magistrate, Uluberia, Howrah, and that the respondent concealed in column no. 13 of the Verification Roll submitted by the respondent in which he was required to state  whether he was ever arrested, detained or convicted. The authorities, therefore, did not appoint the respondent as a Constable.

4.  Aggreived the respondent filed O.A. No. 2500 of 2008 before the West Bengal Administrative Tribunal for a direction upon the authorities to issue appointment letter in his favour, but by order dated 25.05.2008 the Tribunal declined to grant any relief to the respondent. The order of the Tribunal was challenged by the respondent before the High Court and in the impungned order,  the High Court held that the authorities were not entitled to withhold the offer of appointment to the respondent and directed the authorities to issue the letter of appointment in favour of the

respondent without any further delay. The High Court, however, observed in the impugned order that the appointment of the respondent to the post of Constable will abide by the final decision of the pending criminal case.

5. We have heard learned counsel for the parties and we fail to appreciate how when a criminal case under Sections 148/323/380/448/427/506, IPC, against the respondent was pending in the Court of the Additional Chief Judicial Magistrate, Uluberia, Howrah, any mandamus could have been issued by the High Court to the authorities to appoint the respondent as a Constable. Surely, the authorities entrusted with the responsibility of appointing constables were under duty to verify the antecedents of a candidate to find out whether he is suitable for the post of constable and so long as the candidate has not been acquitted in the criminal case of the charges under Sections 148/323/380/448/427/506, IPC, he cannot possibly be held to be suitable for appointment to the post of Constable.

6. We, therefore, allow the appeal, set aside the impugned order of the High Court and dismiss the Writ Petition under Articles 226/227 of the Constitution filed by the respondent in the High Court.

...........J

(R.V.Raveendran)

............J

(A.K.Patnaik)



©️ সরকারী বন্ধু


Comments

Popular posts from this blog

West Bengal Services (Duties, Rights and Obligations of the Government employees) Rules, 1980

  West Bengal Services (Duties, Rights and Obligations of the Government employees) Rules, 1980 1. Short title, application and commencement (1) These rules may be called the West Bengal Services (Duties, Rights and Obligations of the Government employees) Rules, 1980. (2) They shall apply to all employees at die Goverment of West Bengal: Provided that nothing in these rules shall apply to persons appointed to any All India Service and members of the Police, and Jail Staff falling under the purview of the Jail Code. (3) They shall be deemed to have come into force with effect from the 1st, day of June, 1980. 2. Definitions In these rules, unless there is anything contrary to the context.- (a) ”appointing authority” in relation to a Government employee, means the authority empowered to make appointment to the service or post held by him for the time being: (b) ”Government” means the Government of West Bengal; (c) ”Govemment employee” means a person appointed to a service or post in conn

Leave rules

 Leave Rules সাধারন নিয়মাবলী Leave rules ➡️ যে সমস্ত সরকারী কর্মচারী চাকরী থেকে dismiss বা remove করা হয়েছে , কিন্তু appeal বা revision এ পুনঃবহাল হয়েছেন তারা আগেকার চাকরীর ছুটি পাওয়ার যোগ্য। ➡️ কোনো সরকারী কর্মচারী যদি অন্য দপ্তরে আবেদন করেন (অন্য অফিস বা Department) সেই আবেদন যদি Through Proper Channel করা হয়ে থাকে তবে সেক্ষেত্রে তার পূর্ববর্তী service এর leave Count করা হবে। ➡️ ছুটি কর্মচারীর অধিকারের মধ্যে পাড়ে না। ➡️ ছুটি চলাকালীন কোনো কর্মচারীকে ছুটি থেকে Recall ও করা যেতে পারে ৷ ➡️ যে সব কর্মচারী medical Certiticate এ ছুটিতে আছেন তাকে join করার আগে Fitness Certificate দাখিল করতে হবে। ➡️ কোনো সরকারী কর্মচারী একটানা ৫ বছরের অধিক ছুটিতে থাকতে পারবে না ৷ ( R.34) ➡️ ইচ্ছাকৃত অনুপস্থিতির জন্য কর্মচারীর বিরুদ্ধে disciplinary action নেওয়া হতে পারে ৷ ➡️ বিশেষ কারণে কোনো ছুটিতে থাকা  কর্মচারীর ১৪ দিন পর্যন্ত retrospectively বর্ধিত করা হতে পারে। *A Government employee who is dismissed or removed form the public service, but is reinstated on appeal or revision is entitled ot count his form